TILMELDING – Træf XXXI

Fødselsdag:17. april 1990
Favorit:
TP - Skuldertaske
ProfiltekstGæstebog ● Anmeldelser ● KøbEvents/Træf (19)
6/6
Balors Nål
Endelig får Kel lov til at fortsætte på væbnerskolen på lige fod med drengene, men det betyder ikke at der skal lægges mindre arbejde i trænningen for Ridder Wyldon er stadig ikke begejstret for hendes tilstedeværelse. Jeg syntes at Kel er en ægte ridder ( selvom hun teknisk set kun er page endnu ) hun går ind for at beskytte de svage, som serienavnet også antyder. I Balors Nål møder man endnu flere gode personer og Kel får flere venner fx Orvar af Jesla en rigtig spirrevip som er sjov at høre om og selvfølgelig er Nelan stadig med. Alt i alt en værdig efterfølger der bestemt kan leve op til 1'eren og hvori Keladry endnu engang beviser sit værd og hvor TP endnu engang beviser at hun ved hvordan man skriver god fantasy der appellerer til piger i alle aldre.
6/6
Alanna
En gang for længe siden kiggede jeg på alanna og så stilte jeg den tilbage i reolen igen!!
Det skulle senere vise sig at være en enorm fejltagelse. fra den første gang jeg læste den blev jeg vild med handlingen og med Alanna og hendes venner. Kombinationen af ridder- og pigeliv er simpelthen genial. jeg kunne ikke lægge bogen fra mig dengang og nu har jeg læste den mange gange og den er stadig lige fantastisk. I Alanna er alting nyt for hende og hun lærer en masse nye og spændende mennesker at kende, det kan da ikke blive bedre, vel?
6/6
I Gudindens hånd
2'eren er lige så god som 1'eren, der er bare mere kærlighed i 2'eren og det kan jeg rigtig godt lide, (man er vel pige) Kærlighed, humor og storslåede gerninger forenet med søde Jonathan, Gergi og alle de andre man lærte at kende i 1'eren.
6/6
Page på prøve
Keladry af Mindelan er den første pige til at søge ind på væbnerskolen efter de nye regler vedrørende kvindlige riddere træder i kræft, og det går ikke stille af sig. Drengene er ikke helt klar på at der nu også skal være en pige på skolen og Ridder Wyldon, skolens overhovede synes heller ikke om det, så han sætter Keladry på et års prøvetid.
Genialitet på højeste niveau!! Keladry er mindst lige så spændende en person som Alanna. Man lader nemt sig rive med ind i et herligt univers befolket med sjove og dejlige mennesker, som er beskrevet så man ikke kan lade være med at kunne lide dem. Keladry er fuldstændig anderledes end Alanna for Kel er ikke en person der snakker særlig meget ( Alanna er jo kendt for at have en meget skarp tunge ) Desuden tager Kel et helt nyt land med i historien, nemlig Yamani-øerne hvor folk lever helt anderledes end i Tortall. Kel er endnu en god person og bogen er slet ikke til at lægge fra sig når man først er i gang
6/6
Prøvelsen
Ingen tvivl om det Tamora Pierce kan virkelig noget. Prøvelsen er spændende, sjov og den holder stilen fra de to første bøger. Kel bliver væbner for Ridder Raoul kongens livgardes øverstkommandrende og der får hun nok at lave for kongens livgarde rykker ud når det er krævet og Kel får masser af muligheder for at vise sit værd. Raoul er en dejlig person at høre om for han har en herlig form for humor. I livgarden får Kel også en del nye venner og hun møder Nelans fætter Domitan som hun bliver lidt småforelsket i og på det punkt kan jeg godt forstå hende ( har selv en svaghed for ham )
Jeg giver alle de andre ret når de siger at bogen er mesterlig!!
6/6
TP - T-shirt HURRICANE (L)
Jeg har sagt det før og er ikke bange for at gentage, dette er en absolut fantastisk T-shirt. Den er blød, lækker at have på og desuden ser den bare godt ud. Den er diskret, men hvis man er ægte fan ved man selvfølgelig godt hvad den betyder og alle andre tror bare at det er en pæn T-shirt, hvor tager de meget fejl...
Den kan bruges til lidt af hvert da sort passer til det meste, altså en meget alsidig T-shirt.
6/6
Kejserindens vilje
Kejserinde Berenene af Namorn, Sandrilene's kusine begynder at beskatte Sandrilene's landområder i Namorn ekstra kraftigt for at tvinge hende til at besøge landet igen. Som adelig føler hun sig forpligtiget til at gøre sin pligt overfor sin slægt og tager derfor til Namorn. Da det er uhøfligt at medbringe egentlige vagter bliver Trisana, Torn og Daja overtalt til at ledsage Sandrilene på turen, men de unge magikere har alle oplevet meget i den tid de har været væk fra hinanden og deres tanke-forbindelse er lukket.

Jeg blev vildt imponeret over The Will of the Empress, især fordi jeg ikke var specielt glad for Cirklen Åbnes serien, og denne bog virkede bare så meget bedre da den samler de fire igen. De har altid haft et specielt fællesskab og det har de på sin vis stadig gennem bogen her selvom det og de selv har fået nogle skavanker hen ad vejen. Det er interessant at følge hvordan visse af personerne prøver at genoprette deres gamle fællesskab mens andre gør deres bedste for at lukke deres venner ude og følge de intrigefyldte spil der spilles ved kejserindens hoft i Namorn.
Derudover er det spændende at der også kommer et hint af romantik ind i serien, og man kan godt mærke at de fire er ved at blive lidt mere voksne.

Alt i alt en virkelig, virkelig god bog som har lidt af hvert at byde på.
6/6
Ready Player One - Spillet om OASIS
I sit testamente har den legendariske spiludvikler James Halliday besluttet, at han vil give hele sin formue og kontrollet over det online univers OASIS til den spiller, der kan finde de tre såkaldre easter eggs som er gemt bag en rækker gåder og udfordringer.
Wade Watts har et rimelig crappy liv i virkeligheden, men inde i OASIS har han mulighed for at flygte fra hverdagen, gå i skole og hænge ud med sine online venner. Derudover er han en af de mange, der jagter Hallidays easter eggs, og ved en blanding af held og obsessiv reasearch falder Wade en dag over den første brik, og derfra går det lige pludselig meget stærkt for det er ikke kun spilenthusiaster, der ønsker at finde Hallidays easter eggs og dermed få overdraget OASIS, for også den store koncern IOI har en interesse i at kontrollere spillet.
Ready Player One er en virkelig medrivende og velskrevet bog. Plottet er interessant og originalt, for det er en helt ny og meget velfungerende vinkel på den dystopiske fiktion, en blanding af vores univers mikset med utallinge aspekter fra spil, som er mulige i OASIS universet, hvor der både er sektorer hvor teknologi og magi er fremherskende. Personligt er jeg helt vild med de mange nørdede referencer, for man bliver en smule glad inden i når både Doctor Who og Firefly får et nik med på vejen sammen med dusinvis af andre referencer til spil, serier, musik og film.
Jeg ville give den 5/6 mulige karakterer, men jeg kan egentligt ikke komme i tanke om nogen god grund til at den ikke skulle have 6/6, så det får den så!
5/6
Evighedens Port
Genial bog.
Jeg har ikke rigtig læst andre DJ-bøger, men denne er et pragteksemplar. Den er god, sjov og spændende. Hovedpersonerne er unge og det gør at man nemt kan identificere sig med dem og deres problemer. Man kan slet ikke lade være med at holde med dem og leve sig ind i handlingen. Den har humor nok til at være sjov, uden at blive plat. Alt i alt er det et must for dem som kan lide fantasy.
5/6
Den Springende Løvinde
Den springende løvinde er for det første en god titel men indholdet af bogen er også rigtig godt. Alanna har besluttet en gang for alle at fatslå at hun er så god en ridder som nogen dreng, derfor drager hun ud for at finde Herredømmets Juvel og hjembringe den til Tortalls ære. På vejen gennem flere forskellige lande møder hun blandt andet Liam Jernarm, en berømt Shangdrage og Thayet, en smuk prinsesse uden trone. Man får sluttet historien om Alanna af på en ordenlig måde, der efter min mening er den helt rigtige og Alanna får cementeret at hun er en værdig ridder og en værdig Kongens Beskytter, selvom læserene af serien sikkert ikke har været i tvivl om den sag
5/6
Ondskabens Dimension
Det lyder måske som en underlig måde at formulere sig på, men DJ har virkelig læseren i sin hule hånd. Det er praktisk taget umuligt at lægge den fra sig når man først har sat sig til rette og er kommet i gang med at læse. Man må bare vide hvad der mere sker, hvordan det hele udvikler sig. Der bliver introduceret endnu flere personer heri og som slutningen er har man for det første lyst til at kvæle forfatteren (men jeg går ikke ind for vold, så derfor) for det andet, MÅ man bare have nr. 4 som sikkert bliver endnu mere spændende, hvis det da kan lade sig gøre.
5/6
Spiralcirklens Tempel
Fire meget forskellige unge mennesker med hver sin brogede baggrund, men også med hver sin magiske evne bliver mere eller mindre tilfældigt bragt sammen af magikeren Niklaron Gyldenøje og kommer til at bo i den såkaldte Dicicplinhytte. Her lærer de fire unge Sandrilene, Trisana, Daja og Torn hinanden og deres magiske evner at kende.
Det er en spændende bog, også fordi den står i slående kontrast til TP's Tortall-bøger hvor handlingen er centreret omkring et ridderunivers, her handler det meget om magi i stedet og man stifter bekendtskab med et helt nyt land, nemlig Emelan. Bogen er interessant fordi man hele tiden får fire vinkler på alt hvad der sker, og de fire unge har meget forskellige syn på livet på grund af den følelsesmæssige bagage de alle har med sig.
Bogen handler om venskab, om at lære sig selv at kende og kende sit værd, og dens budskab apellerer til alle og er let forståeligt.
Alt i alt en bog som selvfølgelig er et must for Tamora Pierce fans.
5/6
Vindens Navn
Kvothe er en mand af mange navne og lidt af en legende. Det siges at han er frygtløs og blodløs, at han har slået en engel ihjel og betalt prisen. Selv har han dog et meget nøgternt forhold til de handlinger han har foretaget gennem sit relativt korte liv, der startede på vejene sammen med forældrenes gøglertrup, og har ledt ham mange steder hen, blandt andet Tarbans gader og universitetet i Imre. Kronikøren opsøger ham på Syvmilekroen hvor han lever et anonymt liv som krofatter for at få den lange, virkelige historie bag alle navnene og Kvothe fortæller den med sine egne ord.

Først og fremmest har bogen en spændende titel, som man når man læser bogen også opdager er meget velvalgt fordi det at opdage vindens navn netop er en motiverende faktor for mange af Kvothes handlinger. Bogen lever i ganske høj grad også op til forventningerne, for den er spændende og velfortalt, men uden samtidig at dvæle for meget ved unødvendige detaljer.

Hovedpersonen Kvothe er sympatisk, er virker på mange måder meget realistisk, primært fordi han ikke lider under et forsødet verdensbillede eller en naiv tro på at han alene kan udfordre den magt der tilintetgjorde hans forældre. Det gør ham virkelig at han ikke har nogen vrangforestillinger om at skulle spille helt, og at han fortæller om sine nederlag og skamfulde handlinger i lige så høj grad og med samme grad af detaljerighed som han beretter om sine sejre. Og der har været nok af begge dele. Min eneste anke er at plottet ikke overrasker mig så meget som det kunne have gjort, dermed ikke sagt at plottet ikke er hverken gennemtænkt eller godt for det er bestemt begge dele, det indeholder bare endnu ingen markante overraskelser.

Alt i alt en spændende historie, som bestemt er værd at læse og anbefale til andre.
4/6
Kvinden Der Rider Som En Mand
Nu er Alanna så kommet ud i varmen hos ørkenfolket og her kan hun godt lide at være for stammen har respekt for hende. Jeg syntes ikke at den er helt så god som de to første, Alannas venner som Gergi, Raoul og Gareth mangler for at gøre den helt perfekt, men det er stadig en ægte TP-klassiker. Man kan også mærke at de kendte karakterer er ved at blive voksne i denne bog, Jonathan begynder at tænke på ægteskab, selvom hans opførsel ikke altid lever op til den modenhed det kræver at blive gift og skulle overtage tronen i et stort kongerige.
Man kan mærke at TP har fat i sine læsere når hun skriver bøger, jeg oplever at blive opstemt når der sker noget godt og dybt frusteret når der sker noget jeg ikke ønskede. Dette er bestemt udtryk for det kæmpe talent TP har.

6
Harry potter
5